سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 16

  

ایران و اسرائیل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

 

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یکی از مسائل مهمی که سرلوحه سیاست خارجی ایران قرار گرفت محو رژیم اشغالگر قدس بود که امام بار ها در بیانات خویش به آن اشاره کرده بودند.

امام خمینی(ره) در دورانی که در تبعید بودند همیشه روابط سیاسی ایران و امریکا و اسرائیل را برای دنیای اسلام خطرناک می دانستند . به همین دلیل هنوز چند روزی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگذشته بود که دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در 29 بهمن 1357 رابطه ایران با اسرائیل را قطع کرد و یاسر عرفات رهبر فلسطینیان را به عنوان نخستین رهبر یک کشور خارجی به خاک ایران پذیرا شد و پرچم فلسطین را بر بام سفارت رژیم صهیونیستی بر افراشت .(14)

 

همچنین رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز در سخنرانی خویش درمورخه 17/6/73 در باره رژیم صهیونیستی فرموده اند "ایران اسلامی در مواضع اصولی و به حق خود پا بر جا ایستاده است و همواره بر این نکته تاکید می کند که اسرائیل باید از بین برود "(15)

بدیهی بود که انقلاب اسلامی که یکی از آرمان‌های اصلی‌اش حمایت از مسلمانان جهان بود، مسئله فلسطین را در صدر اهداف خود قرار دهد. سیاست خارجی منطقه‌ای ایران در این زمان براساس مخالفت‌های جدی علیه اسرائیل قرار گرفت. البته تا قبل از شروع جنگ تحمیلی، رابطه با سازمان آزادی‌بخش فلسطین و ضدیت با اسرائیل در یک مسیر قرار داشت، اما بعد از حمایت سازمان آزادی‌بخش فلسطین از عراق و عرب‌گرایی آن، مخالفت با اسرائیل با حمایت از آرمان فلسطینی‌ها و به‌رغم تنش در روابط ایران و ساف،توام گردید.

 

امام خمینی مساله فلسطین و انقلاب اسلامی ایران و ملت مسلمان فلسطین را دارای پیوند ناگسستنی و محکم دانسته اند در زمانی هم که امام در نجف ساکن بودند نمایندگان سازمان الفتح در نجف اشرف به دیدار امام شتافتند و توطئه های استکبار جهانی و صهیونیسم و عوامل آن را برای سرکوبی جنبش های رهایی بخش فلسطین را با امام مطرح کردند (16 )

 

امام خمینی در 19 مهر 1351 پیامی صادر کردند که در آن پیام آمده است : بر عموم مسلمین و دول کشورهای اسلامی به خصوص بر دول عربی لازم است از رساندن اسلحه و آذوقه به فلسطینیان دریغ نورزند (17)در اسناد طبقه بندی شده ساواک آمده است که در 24 /7/52 بعضی از مذهبیون ایرانی به هم فکران خود گفته اند که اگر افرادی را می شناسند که برای کمک به اعراب و سازمان های فلسطینی پول می دهند آنان را هدایت کنند که پول های خودشان را به هاشمی رفسنجانی بدهند تا به وسیله سفیر مصر این پول ها به نام مقلدین آیت الله خمینی جهت چریک های فلسطین فرستاده شود.

 

در این زمان، جهت‌گیری سیاست خارجی ایران در مورد اسرائیل به‌طور کامل دگرگون شد. به‌نظر می‌رسد در سال‌های ابتدایی تشکیل جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی مایل به قطع رابطه با این کشور نبود. تعطیلی سفارت اسرائیل در تهران و پس گرفتن سفارت ایالات متحده در اولین اقدام برای اشغال آن در ?? فوریه ???? (?? بهمن ???? موجب شد که اسرائیل احساس کند بازنده اصلی در انقلاب ایران است و خطر انزوای آن در منطقه خاورمیانه افزایش یافته است( 18) .

 

برخی بر این باور هستند که اسرائیل در این زمان به اتخاذ یک سیاست دو‌جنبه‌ای (Double-Track Policy) پرداخت؛ و دنبال آن بود که به شکلی مخفیانه با ایران ارتباط برقرار نماید. در این زمان حضور نزدیک به ?? هزار یهودی در ایران نیز می توانست بسیار مهم تلقی شود. (19)اما عواملی چون تصور اینکه جمهوری اسلامی دوام نیاورده و از بین خواهد رفت، تلاش برای ایجاد یک کودتای طرفدار غرب در ایران، برقراری رابطه با نیروهای ملی و محافظه‌کار، جلوگیری از لغزش ایران به دامن شوروی و آزادسازی آمریکایی‌های اسیر در لبنان نیز حایز اهمیت بودند. که صهیونیست ها به آن ها چشم امید بسته بودند. به هر روی حکومت اسلامی ایران نه تنها دوام آورد بلکه در تمام منطقه چنان ریشه دوانید که تمام حکومت های محافظه کار طرفدار غرب را به واکنش واداشت.

 

از سوی دیگر، اسرائیل به سبب عدم موفقیت در برقراری رابطه با ایران سعی میکرد تا کشورمان را در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی منزوی سازد. و دشمنی با ایران را در سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داد . برخی بر این باورند که حمله عراق به ایران با تحریک صهیونیست‌ها صورت گرفته است همچنین دشمنی‌های مخفیانه دیگری نیز طی سال‌های جنگ نسبت به ایران صورت گرفت، اما درست پس از پایان اشغال کویت در بهار ???? بود که اسرائیل به دشمنی علنی با ایران پرداخت و هدف خویش در نابودی جمهوری اسلامی را آشکار ساخت در حال حاضر، سیاست خارجی اسرائیل در مورد ایران به‌طور عمده بر محور ایجاد ائتلافی بر ضد این کشور است و حتی حاضر به ایجاد جنگ علیه ایران نیز می‌باشد(20)

 

جنجال آفرینی های اسرائیل علیه ایران

 

صهیونیسم بین الملل دارای نفوذ بسیاری در بازار های مالی و همچنین رسانه های مهم دنیا می باشد . و از سوی دیگر با نفوذ خارج از تصوری که این لابی صهیونیستی در نهادهای تصمیم گیری در ایالات متحده دارد ، توان تهاجمی بسیار بالایی را به رژیم صهیونیستی در سطح جنگ نرم داده است .

 

تحریم هایی که از سوی امریکا علیه ایران اعمال می شود و تبلیغات رسانه ای موهومی که در باره ایران از رسانه های مهم دنیا در باره ایران پخش می شود اگر نگوییم همه آنها ، قسمت اعظم آنها از سوی صهیونیست ها اعمال می شود .

 

رژیم صهیونیستی دردو بعد خود را برای حمله به ایران آماده کرده است ": یکی در بعد نرم افزاری و در قالب جنگ نرم است که با جنگ روانی از طریق رسانه ها صورت می گیرد و هم اکنون نیز ادامه دارد به خصوص در مقوله برنامه های هسته ایران تلاش های بسیار گسترده ای برای قبولاندن این نکته به جهان است که ایران قصد دستیابی به سلاح اتمی است و در این راه حتی آژانس انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل را نیز در پاره ای از موارد با خود همراه کرده است . و در صدد دامن زدن به شایعات و اهاماتی است که در منطقه به ایران نسب می دهد تا باعث انزوای ایران شود دیگری در بعد سخت افزاری است و یا برخورد نظامی با ایران است

 

در این میان اسرائیل سه مساله را در سر لوحه خود قرار داده است :

- حمله به تاسیسات هسته ای ایران همان گونه که به تاسیسات " اوسیراک " در عراق حمله کرد . اما این امر بسیار مشکل می نماید چون ایران کشوری پهناور است و تاسیسات هسته ای آن نیز در ان پراکنده بوده و دارای امنیت بسیار بالایی هستند و دیگر اینکه ایران توان مقابله به مثل دارد .

 

- ترور شخصیت ها و نخبگان ایران با همکاری امریکا : که این امر را نیز در اوایل انقلاب انجام دادند واگر قرار بود نتیجه ای در بر داشته باشد آن زمان وضعیت کشور بسیار نابسامان بود نتیجه بخش بود.

 

- تحریک امریکا و کاخ سفید برای حمله به ایران و اشغال ایران همانند عراق : اشتباه استراتژیک غرب و صهیونیسم در این است که ایران را با کشور دیگر خاورمیانه مقایسه می کنند. درحالی که تاریخ و روند سیاسی در ایران با کل منطقه خاور میانه فرق دارد.

 

ایران کشوری است که به دو دلیل دارای نفوذ در منطقه خاور میانه و قفقاز است یکی به دلیل دینی و دیگری به دلیل تمدنی است که این امر به طبع نفوذ های سیاسی غیر قابل تصوری برای ایران در پی داشته است. هرگونه حمله به ایران به سرعت به کل منطقه خاورمیانه و قفقاز کشانده خواهد شد و این چیزی نیست که امریکا و یا هر کشور دیگری توان کنترل آن را داشته باشد و چه بسا به یک جنگ جهانی منجر شود که تمام جهان را به کام خود خواهد کشید .

 

به هر روی روابط ایران و رژیم صهیونیستی در زمان حاضر بسیار خصمانه است و ایران اعلام کرده که این رژیم را به رسمیت نمی شناسد . و تا زمانی تمام آوارگان فلسطینی به موطن خویش بازنگردند و با رای خود حکومتی انتخاب نکنند مساله فلسطین حل نخواهد شد .

 

در این میان شانتاژهای تبلیغاتی و فشار های روانی بر ایران برای تن دادن به خواست های صهیونیست ها و غرب نمی تواند موثر باشد .

 

رژیم صهیونیستی محکوم به نابودی است و نشانه های آن از اکنون هویداست.همچنا ن که جنگ اخیر این رژیم با حزب الله پرده از پوشالی بودن این رژیم برداشت . هم اکنون جامعه اسرائیل از نا امنی شدید رنج می برد و بسیاری از مهاجرین یهودی دوست دارند به کشور های خود باز گردند و در این راه روند مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی رو به فزونی است. از سوی دیگر جامعه اسرائیل از تضاد های درونی نیز آسیب دیده است به گونه ای که تبعیض ها در مورد یهودیان رنگین پوست و غیر اروپایی و حتی در میان اروپاییان از روس تبار ها گرفته تا آلمانی تبار ها به نوعی تبعیض دچارند و از بیرون هم این رژیم با نقض مکرر و آشکار قوانین بین المللی خود را در تقابل با جهان می بیند

 

پانوشت ها :

1. حسن حنفی و غلامرضا رفعت نژاد " رژیم صهیونیستی و مساله یهودیت نوین" سیاست روز 6/2/80.

2. عبدالرضا، هوشنگ مهدوی، سیاست خارجی ایران در دوران پهلوی، تهران، البرز، ???? ، ص ???

3. حسن امین، " روابط ایران واسرائیل ، نشریه حافظ ش 2

4. همان

5. همان

6. همان.

7. حسن امین، " روابط ایران واسرائیل ، نشریه حافظ ش 2

8. احمد گل محمدی روابط ایران و اسرائیل به روایت اسناد نخست‌وزیری ( ?? ـ ???? پژوهش حقوق و سیاست 30 شهریور 1382

9. حاجی یوسفی ، امیر محمد، سیاست خارجی ایران در قبال اسرائیل از دید نظریه‌های روابط بین‌الملل، مرکز مطالعات خاورمیانه

10. امین ،حسن ، نشریه حافظ

11. همان.

12. امیر محمد حاجی یوسفی، همان

13. همان.

14. حسن امین همان

15. دانشنامه فلسطین مدخل آیت الله خامنه ای مواضع نسبت به فلسطین و اسرائیل

16. دانشنامه فلسطین ذیل عنوان آیت الله خمینی

17. امین حسن ، نشریه حافظ

18. امیر محمد حاجی یوسفی همان

19. همان.

20. همان.

  منبع:سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سایت راویان نور


 نوشته شده توسط پژوهشگر در یکشنبه 89/4/6 و ساعت 12:36 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

بانک مقالات فلسطین
پژوهشگر
بانک مقالات فلسطین یکی از کارهایی است که می بایست در زمینه فلسطین و صهیونیسم انجام بگیرد. در این وبلاگ سعی شده است: یک از خود محوری پرهیز شود. دو حقوق معنوی مقالات حفظ شود سه سهولت درج منابع اصلی برای مقالات محقیق فراهم گردد، برای همین لینک مقالات را در وبلاگ قرار دادیم. مقالات مناسب را به ما معرفی کنید تا درج کنیم.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 4
مجموع بازدیدها: 81778
جستجو در صفحه

پیوندهای روزانه
خبر نامه